PROGRAM SZKOLENIA: – 24 godziny zajęć dydaktycznych.
I. Zadania Powiatu w rehabilitacji osób niepełnosprawnych – aspekty teoretyczne i praktyczne.
1. Kontrola działalności warsztatu:
– formalne aspekty kontroli – uprawnienia i obowiązki członka zespołu kontrolującego
i pracownika jednostki kontrolowanej. – przedmiot kontroli:
– uczestnictwo w warsztacie,
– dokumentacja działalności warsztatu,
– kadra warsztatu,
– proces rehabilitacji społecznej i zawodowej warsztatu – indywidualny program rehabilitacji,
– finansowanie działalności warsztatu.
– dokumentacja procesu kontroli.
2. Odpowiedzialność z tytułu przekazywania środków na działalność warsztatu:
– zasady odpowiedzialności dysponenta środków,
– zasady odpowiedzialności beneficjenta środków (jednostka prowadząca/wtz).
3. Ochrona danych uczestników warsztatu w świetle przepisów RODO – podstawowe elementy.
4. Zasady ustalania statusu osoby jako niepełnosprawnej: – procedura orzekania,
– utrata ważności orzeczenia, – równoważność orzeczeń.
5. Sport, kultura, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych:
– zakres przedmiotowy dofinansowania,
– warunki uzyskania dofinansowania.
6. Zaopatrzenie w sprzęt rehabilitacyjny:
– zakres przedmiotowy dofinansowania,
– kryteria uzyskania dofinansowania,
– podmioty ubiegające się o dofinansowanie.
7. Zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze:
– zakres przedmiotowy dofinansowania,
– warunki uzyskania dofinansowania.
8. Likwidacja barier funkcjonalnych:
– zakres przedmiotowy dofinansowania,
– kryteria uzyskania dofinansowania;
9. Turnus rehabilitacyjny:
– organizatorzy turnusów,
– uczestnicy turnusów,
– dofinansowanie do uczestnictwa w turnusie.
10. Zasady zawierania umów na dofinansowanie zadań powiatu.
11. Realizacja zadań przez powiat w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych.
II. Praca z trudnym klientem (roszczeniowym, z zaburzeniami psychicznymi, sprawcą przemocy).
1. Motywowanie klienta pomocy społecznej do zmiany – kilka słów o Dialogu Motywującym
2. Klient roszczeniowy – jak rozmawiać, żeby się nie wypalić i pomóc osobie
3. Zaburzenia utrudniające nawiązanie kontaktu – przezwyciężanie trudności
4. Osoba stosująca przemoc w rodzinie, jako klient pomocy społecznej – motywowanie do pracy nad sobą i procedury – studium przypadku
III. Pytania, odpowiedzi, indywidualne konsultacje z wykładowcami.