Ochrona Danych Osobowych 2018 – Jak stosować w Spółdzielni Mieszkaniowej RODO

Terminy Szkoleń

Aktualnie brak tego szkolenia

W dniu 14 kwietnia 2016 r. Parlament Europejski przyjął pakiet legislacyjny dotyczący nowych unijnych ram prawnych ochrony danych osobowych, które będą obowiązywać m.in. spółdzielnie mieszkaniowe.
Od 25.05.2018 r. wzrośnie waga ochrony danych osobowych w Polsce – nałożenie maksymalnej kary pieniężnej do 20 000 000 Euro. Od 25 maja będzie obowiązywać nowa ustawa o ochronie danych osobowych oraz ustawa „wdrażająca” RODO.

Szkolenie jest specjalnie przygotowane dla spółdzielni mieszkaniowych:
• Członków Zarządów, którzy ponoszą ogromną odpowiedzialność z zakresu ochrony danych osobowych i powinni posiadać niezbędną wiedzę w zakresie nadzoru
• Administratorów Bezpieczeństwa Informacji w spółdzielniach mieszkaniowych, którzy są zobowiązani do opracowywania i aktualizacji dokumentacji z zakresu ochrony danych osobowych oraz wykonywania zadań nałożonych przez prawo
• Pracowników działów członkowsko-mieszkaniowych i samorządowo – organizacyjnych, którzy mają dostęp do licznych danych osobowych członków spółdzielni i osób, którym przysługują prawa
do lokali,
• Pracowników działów kadr, którzy przetwarzają dane osobowe pracowników
• Pracowników księgowości, którzy mają dostęp do licznych danych osobowych w zakresie prowadzenia rachunkowości w spółdzielni mieszkaniowej

 

PROGRAM SZKOLENIA:

I Ostatnie problemy w zakresie ochrony danych osobowych w spółdzielniach mieszkaniowych.

1. Ostatnie kontrole w spółdzielniach mieszkaniowych – zastrzeżenia, problemy i wnioski.
2. Zapytania GIODO skierowane do spółdzielnie mieszkaniowych – jak poprawnie udzielić odpowiedzi.
3. Wezwanie GIODO do dokonania sprawdzenia w spółdzielni mieszkaniowej przez ABI.

 

II RODO

1. Jak działać do daty, w której rozporządzenie zacznie być stosowane – co powinniśmy zrobić?
2. Problemy związane z ochroną danych osobowych w spółdzielniach mieszkaniowych a RODO.
– doręczanie korespondencji przez pracowników spółdzielni, firmy sprzątające i firmy kurierskie,
– spisywanie liczników przez pracowników spółdzielni i firmy zewnętrzne,
– radiowy odczyt liczników i rozliczanie ciepła i wody,
– listy obecności, ewidencja czasu pracy i akt osobowych pracowników,
– upublicznianie danych osobowych pracowników, członków Rady Nadzorczej, zleceniobiorców i firm zewnętrznych,
– deklaracja członkowska i rejestr członków,
– zbieranie dokumentów o stanie zdrowia, przynależności partyjnej, orzeczeniach wydanych
w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym,
– obsługa interesantów – udzielanie informacji telefonicznie oraz pocztą elektroniczną,
– udzielania informacji podmiotom zewnętrznym np. Policja, sądy, komornicy, rzeczoznawcy majątkowi, pośrednicy nieruchomości, firmy ubezpieczeniowe,
– firmy zewnętrzne mające dostęp do danych osobowych w związku ze świadczonymi usługami np.
kominiarskie, konserwacyjne, informatyczne, prawnicze, windykacyjne,
– prowadzenie działalności społeczno – kulturalnej i zbierania danych osobowych,
– prawo do informacji członków spółdzielni – monitoring – zmiany Statutu a RODO,
– dokumentacja przetwarzania danych osobowych w spółdzielniach mieszkaniowych po zmianach
od 25.05.2018r.

3. Nowe przesłanki przetwarzania danych osobowych zwykłych oraz szczególnie chronionych (dawniej wrażliwych) w RODO.
4. Obowiązek przeprowadzenia oceny skutków przetwarzania danych osobowych na ich ochronę.
5. Nowe zasady realizacji obowiązku informacyjnego.
6. Audyty należytej ochrony danych osobowych.
7. Zasada ochrony danych osobowych na etapie projektowania w spółdzielni mieszkaniowej tzw. privacy by design oraz domyślna ochrona danych.
8. Obowiązek zgłaszania przypadków naruszenia danych osobowych.
9. ABI/Inspektor ochrony danych osobowych.
10. Kary finansowe za naruszenie zasad ochrony danych osobowych.
11. Prawo do informacji członków spółdzielni a RODO.

III Pytania i odpowiedzi, indywidualne konsultacje z wykładowca.