Nowy plan kont od 1 stycznia 2018 roku w Jednostkach Samorządu Terytorialnego Zmiany w zakładowym planie kont, nowe obowiązki sprawozdawcze Wycena aktywów i pasywów, inwentaryzacja – praktyczne warsztaty

Terminy Szkoleń

Aktualnie brak tego szkolenia

Od 1 stycznia 2018 roku obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek
budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych
jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z przepisami przejściowymi i końcowymi przepisy nowego rozporządzenia mają zastosowanie po raz
pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok 2018.

Tym samym już od 1 stycznia 2018 roku każda jednostka będzie zobowiązana dostosować swoje zasady
rachunkowości tak by prawidłowo zrealizować wszelkie obowiązki sprawozdawcze.
Rok 2018 to także okres, w którym każda jednostka będzie zobowiązana uwzględnić zmiany w planie kont
spowodowane wejście w życie przepisów dotyczących podatku VAT w obszarze tak zwanej podzielonej
płatności „ SPLIT PAMENT”. Zakres zmian dotyczyć będzie wielu obszarów opisanych w zakładowym planie
kont ze szczególnym uwzględnieniem kont zespołu 1 i zespołu 2.
Jednostki zobowiązane będą także do sporządzenia po raz pierwszy Informacji dodatkowej w której należy
wykazać szereg informacji dotyczących różnych obszarów aktywności z uwzględnieniem także szczególnych
zasad rachunkowości budżetowej.

Jednostki będą także zobowiązane do wyłączenia wzajemnych operacji wpływających na ustalenie wyniku
finansowego za 2018 rok – wyłączenie w obszarze kosztów i przychodów.
Nowe rozporządzenie zawiera także regulacje adresowane do jednostek obsługiwanych i obsługujących
w odniesieniu do sprawozdań finansowych.
§ 36. Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz
państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
(Dz. U. z 2017 r. poz. 760)
§ 37. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

CEL SZKOLENIA
Celem niniejszego szkolenia jest szeroka analiza zagadnień dotyczących rozliczeń podzielonej płatności
w podatku VAT od 2018 roku w obszarze aktywności placówek jednostek systemu pomocy społecznej
z uwzględnieniem zmian ustawy VAT oraz nowego rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia
13 września 2017 w sprawie rachunkowości.

KORZYŚCI ZE SZKOLENIA
Uczestnicy szkolenia będą mogli wynieść praktyczną wiedzę niezbędną do wypełniania nałożonych na nich
obowiązków . Dodatkowo uczestnicy mogą na bieżąco wyjaśniać swoje problemy dotyczące tematu objętego
szkoleniem.

ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie adresowane jest do Głównych Księgowych, pracowników pionu finansowo – księgowego, którzy są
odpowiedzialni za funkcjonowanie prowadzonych w jednostce ksiąg rachunkowych oraz sporządzanie
sprawozdań, oraz innych pracowników zainteresowanych tematem.

PROGRAM SZKOLENIA

 

1.Omówienie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, w tym metod wyceny aktywów i pasywów
(także amortyzacji) – precyzyjne ustalenie w polityce rachunkowości wszelkich
zasad w tym także klauzule związane z ustalaniem poziomu istotności – bardzo ważny element
prezentacji – przykłady.

2.Szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości
niematerialnych i prawnych, zawierający stan tych aktywów na początek roku obrotowego,
zwiększenia i zmniejszenia z tytułu: aktualizacji wartości, nabycia, rozchodu, przemieszczenia
wewnętrznego oraz stan końcowy, a dla majątku amortyzowanego – podobne przedstawienie
stanów i tytułów zmian dotychczasowej amortyzacji lub umorzenia – bardzo ważny element
prezentacji w tym poprawne stosowanie Klasyfikacji Rodzajowej Środków trwałych.

3.Aktualna wartość rynkową środków trwałych, w tym dóbr kultury – o ile jednostka dysponuje
takimi informacjami – zasady pozyskiwania danych na potrzeby ustalania ceny rynkowej oraz
ustalanie obiektywnej niemożności ustalenia takiej wartości – przykłady i pułapki.

4.Kwota dokonanych w trakcie roku obrotowego odpisów aktualizujących wartość aktywów
trwałych odrębnie dla długoterminowych aktywów niefinansowych oraz długoterminowych
aktywów finansowych – precyzyjne zasady dokonywania odpisów aktualizujących
– przykłady i pułapki związane z błędną wyceną.

5.Wartość gruntów użytkowanych wieczyście – przykłady wyceny – pułapka związana
z punktem 3 programu szkoleniowego.

6.Wartość nieamortyzowanych lub nieumarzanych przez jednostkę środków trwałych,
używanych na podstawie umów najmu, dzierżawy i innych umów, w tym z tytułu umów
leasingu – zasady przyporządkowania i wyceny – przykłady.

7.Liczba oraz wartość posiadanych papierów wartościowych, w tym akcji i udziałów oraz
dłużnych papierów wartościowych – definicja papieru wartościowego oraz pułapka związana
z ewidencją druków ścisłego zarachowania – wyłączenia – przykłady.

8.Dane o odpisach aktualizujących wartość należności, ze wskazaniem stanu na początek roku
obrotowego, zwiększeniach, wykorzystaniu, rozwiązaniu i stanie na koniec roku obrotowego,
z uwzględnieniem należności finansowych jednostek samorządu terytorialnego (stan pożyczek
zagrożonych) – przykłady i pułapki związane z ustalaniem odpisu aktualizującego.

9.Dane o stanie rezerw według celu ich utworzenia na początek roku obrotowego, zwiększeniach,
wykorzystaniu, rozwiązaniu i stanie końcowym – zarządzenie rezerwami i zasady ich tworzenia.

10.Podział zobowiązań długoterminowych według pozycji bilansu o pozostałym od dnia bilansowego,
przewidywanym umową lub wynikającym z innego tytułu prawnego, okresie spłaty:
a) powyżej 1 roku do 3 lat
b) powyżej 3 do 5 lat
c) powyżej 5 lat
Zasady podziału zobowiązań na krótkoterminowe oraz długoterminowe w bilansie jednostki oraz
na kontach zespołu 2.

11.Kwota zobowiązań w sytuacji gdy jednostka kwalifikuje umowy leasingu zgodnie z przepisami
podatkowymi (leasing operacyjny), a według przepisów o rachunkowości byłby to leasing finansowy
lub zwrotny z podziałem na kwotę zobowiązań z tytułu leasingu finansowego lub leasingu zwrotnego
– przykłady.

12.Kwota zobowiązań zabezpieczonych na majątku jednostki ze wskazaniem charakteru i formy tych
zabezpieczeń – ustalenie łącznej wartości na potrzeby prezentacji – przykłady.

13.Kwota zobowiązań warunkowych, w tym również udzielonych przez jednostkę gwarancji i poręczeń,
także wekslowych, niewykazanych w bilansie, ze wskazaniem zobowiązań zabezpieczonych na
majątku jednostki oraz charakteru i formy tych zabezpieczeń – przykłady rozliczeń oraz prezentacji
w bilansie oraz bieżącej ewidencji księgowej.

14.Wykaz istotnych pozycji czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych, w tym kwotę czynnych
rozliczeń międzyokresowych kosztów stanowiących różnicę między wartością otrzymanych
finansowych składników aktywów a zobowiązaniem zapłaty za nie – przykłady rozliczeń oraz
wyceny w tym zarządzanie RMK w polityce rachunkowości.

15.Kwota otrzymanych przez jednostkę gwarancji i poręczeń niewykazanych w bilansie – przykłady.

16.Kwota wypłaconych środków pieniężnych na świadczenia pracownicze – przykłady oraz wycena
świadczeń i ich rodzaje.

17.Wysokość odpisów aktualizujących wartość zapasów – zasady wyceny oraz prezentacja w bilansie
oraz bieżącej ewidencji – przykłady.

18.Koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, w tym odsetki oraz różnice kursowe, które
powiększyły koszt wytworzenia środków trwałych w budowie w roku obrotowym – poprawne ustalenie
wartości początkowej ze szczególnym uwzględnieniem zdarzeń w paragrafie klasyfikacji budżetowej
605 i 606 w związku z paragrafem 427 – przykłady i pułapki.

19.Kwota i charakter poszczególnych pozycji przychodów lub kosztów o nadzwyczajnej wartości lub
które wystąpiły incydentalnie – ustalenie zdarzeń (nadzwyczajna wartość) oraz charakter incydentalny
– przykłady i pułapki związane z ustalaniem wartości przychodów i kosztów.

20.Inne zagadnienia.

21. Pytania i odpowiedzi, indywidualne konsultacje z wykładowcą.