Szkolenie skierowane jest do: kadry kierowniczej oraz osób zajmujących się opieką, terapią i rehabilitacją osób niepełnosprawnych, w WTZ, PCPR, ŚDS OPS, DPS i OPD.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. Rola WTZ w systemie rehabilitacji osób niepełnosprawnych – aspekty teoretyczne i praktyczne.
1. Nowe zasady oceny kompleksowej:
• powrót do warsztatu po ocenie kompleksowej;
2. Współfinansowanie warsztatu:
• środki PFRON;
• obowiązki powiatu.
3. Rada społeczna:
• kompetencje,
• zadania.
4. Realizacja zajęć klubowych:
• adresaci;
• cel zajęć;
• finansowanie.
5. Działalność warsztatu terapii zajęciowej w praktyce:
• rola warsztatu w procesie rehabilitacji,
• wskazanie do terapii zajęciowej i uczestnicy bez orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
• organizatorzy warsztatów,
• zasady funkcjonowania warsztatu,
• sprzedaż wyrobów uczestników warsztatu,
• praktyki zawodowe jako nowa forma rehabilitacji uczestników.
6. Funkcjonowanie warsztatów terapii zajęciowej w praktyce – studium przypadku.
7. Ewolucja orzecznictwa sądowego dotyczącego roli i sposobu działalności warsztatu terapii zajęciowej.
8. Kontrola działalności warsztatu:
– formalne aspekty kontroli – uprawnienia i obowiązki członka zespołu kontrolującego i pracownika
jednostki kontrolowanej.
– przedmiot kontroli:
• uczestnictwo w warsztacie,
• dokumentacja działalności warsztatu,
• kadra warsztatu,
• proces rehabilitacji społecznej i zawodowej warsztatu – indywidualny program rehabilitacji,
• finansowanie działalności warsztatu.
– dokumentacja procesu kontroli.
9. Odpowiedzialność z tytułu przekazywania środków na działalność warsztatu:
• zasady odpowiedzialności dysponenta środków,
• zasady odpowiedzialności beneficjenta środków (jednostka prowadząca/wtz).
10. Ochrona danych uczestników warsztatu w świetle przepisów RODO – podstawowe elementy.
II. Trudne zachowania uczestników WTZ – jak sobie z nimi radzić
1. Geneza agresji i autoagresji
2. Zasady postępowania w przypadku ataku agresji i autoagresji – podstawy prawne
3. Analiza własnych trudności w kontakcie z podopiecznym – budowanie osobistych zasobów w celu
efektywnego radzenia sobie z podopiecznym/ klientem
4. Techniki radzenia sobie z agresją
III. Pytania, odpowiedzi, indywidualne konsultacje z wykładowcami.