Szkolenie skierowane jest do: kadry kierowniczej oraz osób zajmujących się opieką, terapią i rehabilitacją osób niepełnosprawnych, w WTZ, PCPR, ŚDS OPS, DPS i OPD.
PROGRAM SZKOLENIA:
I. MIESZKALNICTWO CHRONIONE JAKO FORMA REHABILITACJI I USAMODZIELNIANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Zagadnienia:
1. Idea mieszkań chronionych (treningowych, wspieranych i wspomaganych)
2. Modele mieszkań wspomaganych
3. Mieszkania chronione w Polsce – aktualny stan prawny
4. Mieszkania wspomagane – przepisy i wytyczne w zakresie prowadzenia mieszkań wspomaganych
w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego
5. Tworzenie, zasady prowadzenia i finansowania mieszkań chronionych
II. SEKSUALNOŚĆ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
1. Seksualność człowieka – wprowadzenie, podstawowe pojęcia
-
Psychologiczne aspekty realizacji potrzeby seksualnej, podmiotowe przeżywanie seksualności
-
Mity, uprzedzenia i stereotypy w społecznym postrzeganiu seksualności niepełnosprawnych i osób w „jesieni życia”.
2. Wpływ postaw na spostrzeganie seksualności osób niepełnosprawnych, społeczne podejście do seksualności osób niepełnosprawnych
-
Rodzaje i typy postaw wobec seksualności osób niepełnosprawnych
-
Wpływ postaw na zachowania i seksualność osób niepełnosprawnych
3. Specyfika i ograniczenia w zakresie realizacji potrzeb seksualnych niepełnosprawnych
- Seksualność osób z chorobami somatycznymi i niepełnosprawnością fizyczną
- Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Aspekty prawne w zakresie realizacji potrzeb seksualnych niepełnosprawnych
4. Psychopatologia
-
Rozerotyzowanie, rozhamowanie, trudności z kontrolą impulsów seksualnych, związek neurotyczny
- Przemoc seksualna – rozpoznawanie i radzenie sobie z przemocą seksualną
5. Metody edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych i starszych – umiejętności
w pracy terapeutycznej w zakresie seksualności
- Specyfika w zakresie komunikacji dotyczącej seksualności – zasady formułowania komunikatów
- Kontakt terapeutyczny
-
Modyfikowanie zachowań niepożądanych
- Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie
III. AGRESJA I AUTOAGRESJA- METODY I ZASADY POSTĘPOWANIA Z AGRESYWNYM
PODOPIECZNYM/KLIENTEM
- Geneza agresji i autoagresji
- Zasady postępowania w przypadku ataku agresji i autoagresji – podstawy prawne
- Analiza własnych trudności w kontakcie z podopiecznym – budowanie osobistych zasobów w celu efektywnego radzenia sobie z podopiecznym/ klientem
- Techniki radzenia sobie z agresją
IV. RADZENIE SOBIE ZE STRESEM W PRACY I ŻYCIU OSOBISTYM
Zagadnienia:
- Czynniki jakości życia i ich wpływ na funkcjonowanie w życiu osobistym i zawodowym
- Stres a wypalenie zawodowe.
- Diagnoza poziomu radzenia sobie ze stresem. Mapa wypalenia zawodowego.
- Mechanizmy radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym
-
Motywatory i demotywatory. Motywowanie do zmiany w różnych podejściach terapeutycznych.
- Zarządzanie sobą w czasie (ustalanie priorytetów, zasady planowania i organizacji czasu)
- Semantyka a efektywność działania.
- Metody przeciwdziałania i konsekwencje wypalenia zawodowego
V. PYTANIA, ODPOWIEDZI, INDYWIDUALNE KONSULTACJE Z WYKŁADOWCĄ.