Dorosłość osób niepełnosprawnych. Mieszkalnictwo chronione i wspomagane Trudności w rehabilitacji i aktywizacji osób z niepełnosprawnością

Terminy Szkoleń

    - potwierdzone

    Zamawiam

    Szkolenie skierowane jest do: kadry kierowniczej oraz osób zajmujących się opieką, terapią i rehabilitacją osób niepełnosprawnych, w WTZ, PCPR, ŚDS OPS, DPS i OPD.

    PROGRAM SZKOLENIA:

     

    I. MIESZKALNICTWO CHRONIONE JAKO FORMA REHABILITACJI I USAMODZIELNIANIA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

    Zagadnienia:

    1. Idea mieszkań chronionych (treningowych, wspieranych i wspomaganych)

    2. Modele mieszkań wspomaganych

    3. Mieszkania chronione w Polsce – aktualny stan prawny

    4. Mieszkania wspomagane – przepisy i wytyczne w zakresie prowadzenia mieszkań wspomaganych

    w ramach projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego

    5. Tworzenie, zasady prowadzenia i finansowania mieszkań chronionych

     

    II. SEKSUALNOŚĆ OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

     

    1. Seksualność człowieka – wprowadzenie, podstawowe pojęcia

    • Psychologiczne aspekty realizacji potrzeby seksualnej, podmiotowe przeżywanie seksualności

    • Mity, uprzedzenia i stereotypy w społecznym postrzeganiu seksualności niepełnosprawnych i osób w „jesieni życia”.

     

    2. Wpływ postaw na spostrzeganie seksualności osób niepełnosprawnych, społeczne podejście do seksualności osób niepełnosprawnych

    • Rodzaje i typy postaw wobec seksualności osób niepełnosprawnych

    • Wpływ postaw na zachowania i seksualność osób niepełnosprawnych

     

    3. Specyfika i ograniczenia w zakresie realizacji potrzeb seksualnych niepełnosprawnych

    • Seksualność osób z chorobami somatycznymi i niepełnosprawnością fizyczną
    • Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną
    • Aspekty prawne w zakresie realizacji potrzeb seksualnych niepełnosprawnych

     

    4. Psychopatologia

    • Rozerotyzowanie, rozhamowanie, trudności z kontrolą impulsów seksualnych, związek neurotyczny

    • Przemoc seksualna – rozpoznawanie i radzenie sobie z przemocą seksualną

     

    5. Metody edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych i starszych – umiejętności
    w pracy terapeutycznej w zakresie seksualności

    • Specyfika w zakresie komunikacji dotyczącej seksualności – zasady formułowania komunikatów
    • Kontakt terapeutyczny
    • Modyfikowanie zachowań niepożądanych

    • Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych intelektualnie

     

    III. AGRESJA I AUTOAGRESJA- METODY I ZASADY POSTĘPOWANIA Z AGRESYWNYM

    PODOPIECZNYM/KLIENTEM

     

    1. Geneza agresji i autoagresji
    2. Zasady postępowania w przypadku ataku agresji i autoagresji – podstawy prawne
    3. Analiza własnych trudności w kontakcie z podopiecznym – budowanie osobistych zasobów w celu efektywnego radzenia sobie z podopiecznym/ klientem
    4. Techniki radzenia sobie z agresją

     

    IV. RADZENIE SOBIE ZE STRESEM W PRACY I ŻYCIU OSOBISTYM


    Zagadnienia:

    1. Czynniki jakości życia i ich wpływ na funkcjonowanie w życiu osobistym i zawodowym
    2. Stres a wypalenie zawodowe.
    3. Diagnoza poziomu radzenia sobie ze stresem. Mapa wypalenia zawodowego.
    4. Mechanizmy radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym
    5. Motywatory i demotywatory. Motywowanie do zmiany w różnych podejściach terapeutycznych.

    6. Zarządzanie sobą w czasie (ustalanie priorytetów, zasady planowania i organizacji czasu)
    7. Semantyka a efektywność działania.
    8. Metody przeciwdziałania i konsekwencje wypalenia zawodowego

     

    V. PYTANIA, ODPOWIEDZI, INDYWIDUALNE KONSULTACJE Z WYKŁADOWCĄ.